Messukeskus - iso kehittyvä kiinteistö

Kuva: Messukeskus

Kuva: Messukeskus

Monikaan ei ehkä tiedä, että Messukeskus kehittää kiinteistönsä toimivuutta ja vastuullisuutta hyvin kunnianhimoisesti, tavalla, josta moni voi ottaa oppia.

“Energiavirasto ja Motiva palkitsivat 15.6.2017 Messukeskuksen Helsingin ansiokkaasta energiatehokkuustyöstä.“

Messukeskukselle on ainoana suomalaisena tapahtumajärjestäjänä myönnetty kansainvälinen ISO9001-2015-standardin mukainen johtamisjärjestelmäsertifikaatti sekä ISO14001-2015-standardin mukainen ympäristöjohtamisen sertifikaatti.

Myönnetyt sertifikaatit ovat osoitus pitkäjänteisestä ja laadukkaasta toiminnan kehittämisestä. Kaikki palvelut tuotetaan laadukkaasti, valvotusti, turvallisesti ja kestävä kehitys huomioiden. Messukeskus kerää jatkuvasti palautetta asiakkailtaan ja kehittää palautteen pohjalta sekä tapahtumiaan että Messukeskuksen palveluita.”

Tässä vain pari esimerkkiä.

Messukeskuksen toiminnan takana on osuuskunta, joka omistaa Messukeskuksen lisäksi pysäköintitalon ja Holiday Inn Helsinki -  Expo -hotellin. Kaikista näistä kiinteistöistä pitää huolen kiinteistöyksikön päällikkö Patrik Kuhlman tiimeineen.

“Meillä on täällä raudan kovia ammattilaisia töissä, jotka mahdollistavat kehityksen ja ylläpidon”, Patrik kertoo.

Kuva: Messukeskus

Kuva: Messukeskus

Mikä oli Patrik Kuhlmanin tie Messukeskuksen kiinteistöyksikön päälliköksi?

Patrik aloitti uransa huoltomiehenä, isoissa liikekiinteistöissä. Työ tuntui mielekkäälle ja kiinnostavalle. Huoltomiehen työn innoittamana Patrik opiskeli talotekniikkainsinööriksi. Valmistuttuaan hän palasi West-co Kiinteistöpalvelut Oy palvelukseen, vastaamaan osaltaan sen aikaisen yrityksen toiminnasta ja asiakkaista.

Noin kuuden opettavaisen vuoden jälkeen yritys myytiin.

“Päätin silloin, että olisi oikea aika katsoa uusia haasteita”, Patrik toteaa.

“Olin saanut tehdä toiminnasta omannäköistäni ja tiedossa oli, että asiat muuttuisivat yhdistymisen jälkeen”, hän kertoo.

“Olin myös kiinnostunut näkemään, mitä pöydän toisella puolella tehdään. Mitä kiinteistöjohtamisen puolella on ja miten siellä asiat tehdään”, hän jatkaa.

“Oveniaan siirryttyäni minulla oli vastuullani muun muassa Makkaratalo ja Hotelli Seurahuone. Jotain kuitenkin puuttui siinä yksin tehdessä ja bongasin Messukeskuksen hakevan kiinteistöyksikön päällikköä. Messukeskus kiinnosti, koska oma kokemus oli jo valmiiksi hyvin laaja ja toista tällaista vastaavaa Messukeskusta ei täällä Suomessa ole. Homma eteni nopeasti ja usean haastattelun jälkeen sain paikan. Nyt olen ollut täällä töissä kohta kuusi vuotta”, Patrik hymyilee.

“Usein itse messuilla käydessä olin miettinyt, ketkähän tätä kiinteistöä hoitaa, ja nyt olenkin itse osa joukkuetta“, hän jatkaa.

Messukeskus - enemmän kuin pelkkä halli

Messukeskus on kooltaan paljon isompi kuin ehkä ensiksi ajattelisi. Seitsemän hallin lisäksi on kongressikeskus Siipi, Amfi-halli, hotelli, pysäköintitalo ja 21 ravintolaa ja kahvilaa. Lisäksi tilat muuntuvat tapahtumien mukana erilaisiksi lähes joka viikko.

“Parasta tässä työssä on vaihtelevuus. Perusylläpito ei riitä vaan asioita pitää ajatella tosi paljon asiakkaan kannalta. Täytyy myös ottaa huomioon moni asia, jotta saadaan talo pidettyä järkevänä ja turvallisena kaikille sekä saadaan hyvät sisäolosuhteet, energiatehokkaasti”, Patrik kertoo.

“Haasteellisimpia päiviä ovat rakennus- ja purkupäivät talvella - isot ovet joudutaan pitämään auki ja lämpö karkaa”, hän kertoo.

“Energiatehokkuus on yksi asia, mitä tiimini kanssa koko ajan ideoidaan, kehitetään ja ylläpidetään. Mietitään aktiivisesti käyttäjää ja energiaystävällisyyttä. Meillä käy myös ulkopuolinen taho tekemässä kierroksia, raportoimassa ja tekemässä parannusehdotuksia”, hän sanoo.

“Pidämme kiinni siitä, että peruskäyttäjän kokemus pikemminkin paranee kuin huononee, vaikka teemme energiaa säästäviä toimenpiteitä”, hän lisää.

Kuva: Messukeskus

Kuva: Messukeskus