Helsinki - Maailman toimivin kaupunki

Kaupungin taloutta hoidetaan vastuullisesti, kestävästi ja tuottavasti, jotta kuntalaisten palvelut voidaan turvata pitkällä aikavälillä. Helsinki ottaa vastuunsa ilmastonmuutoksen torjunnassa vakavasti ja torjuu ilmastonmuutosta kunnianhimoisesti, muun muassa valvomalla kuormien kokoa - CO2 -päästöjen vähentäminen sekä kuorman sisällön tarkkailu, ettei epäpuhtauksia päätyisi vesistöön tai maaperään.

lumityo + stara.JPG

Helsingin kaupungin yksi suuri uudistus on lumenvastaanottopalveluiden kehitys. Käytön helppous ja automaattinen laskutus.

Staran Tero Koppinen, Rasmus Luopajärvi, Palmian Niila Ivari ja Turvakolmio Group:n Sami Pakarinen, Pasi Tikkanen sekä Mirasys:n Teppo Nieminen ovat suunnitelleet ja uudistaneet lumenvastaanottopaikkojen toiminnan, tekniikan avulla.

Suunnittelu alkoi jo lumenvastaanottopaikkojen liikennejärjestelyiden uudelleen järjestelyistä. Mietittiin, miten alueella saavutaan, miten siellä liikutaan sekä miten sieltä poistutaan turvallisesti ja joustavasti.

Mitä uutta tekniikka tuo lumenvastaanottoon?

Stara hyväksyy oman prosessinsa mukaisesti rekisteröitymisen jälkeen asiakkaan ja käyttö voi alkaa.

”Kaikki rekisteröitymislomakkeet ovat selkeitä ja toimivat selainpohjaisesti. Siihen ei tarvita erillisiä ohjelmia tai paperilomakkeita”, sanoo Staran Tero Koppinen.

Asiakkailla on mahdollisuus omien tietojen hallintaan, eikä kaikkia muutoksia tarvitse hyväksyttää tai kierrättää Staran prosessin kautta. Kuljettaja voi tehdä laskutettavaa työtä usealle eri laskutusasiakkaalle.

Laskutusasiakkaan muutokset on mahdollista tehdä nopeasti ”lennosta” mobiili –käyttöliittymällä lumenkuljetuksen aikana. Mobiili -liittymä mahdollistaa myös reaaliaikaisen tiedottamisen huoltokatkoista tai muista poikkeamista.

Ajoneuvo tunnistetaan rekisterikilvestä jo sen lähestyessä kohdetta.  Järjestelmä tunnistaa kaikki kotimaiset ja useat ulkomaiset rekisterikilvet.

kulkutaulu + led.JPG

Tunnistuksen jälkeen LED –näyttö ilmoittaa hyväksytyn tai hylätyn kulkuoikeuden. Hyväksytystä tunnistuksesta puomit avautuvat ja pääsy alueelle sallitaan. Hyväksytty kulkutapahtuma siirtää tiedon automaattisesti myös laskutusjärjestelmään.

Ajoneuvot mitataan SICK –laser tunnistimien avulla, joka mittaa lavan pituuden ja tilavuuden. Mittoja voidaan verrata rekisteröitymisen yhteydessä ilmoitettuihin tietoihin. Myös kuormaa kuvataan mahdollisten väärinkäytösten tai alueelle kuulumattomien tuotteiden tuonnin vuoksi.

"Lumenajo kauden jälkeen vastaanottopaikkojen sulatusaltaiden pohjalta sekä kasausalueilta on löytynyt milloin mitäkin sinne kuulumatonta kuormien mukana tullutta. Mieleenpainuvimpana esimerkkinä, mutta onneksi ei yleisimpänä, voisi mainita autojen akut. Kaikenlaista tavaraa, tahallisesti tai tahattomasti, kuormatessa mukaan on päässyt ja alueelle tullut, eikä aiemmin ole tietääkseni koskaan saatu selville kuka on kuorman tuonut”, kertoo Staran Tero Koppinen.

“Kuormista on aiheutunut joskus jopa vastaanottotoiminnan keskeytymistä, mutta nyt tehdyillä uudistuksilla ja sen mahdollistamalla tarkemmalla valvonnalla päästään ennaltaehkäisemään keskeytyksiä ja haitallista toimintaa, reagoimaan tapahtuneeseen nopeasti ja pääsemään helposti myös aiheuttajan jäljille. Sana kun kiirii tarkemmasta valvonnasta niin jo se saanee aikaan ennaltaehkäisevän vaikutuksen, eli parhaimmassa tapauksessa haitallisia tapahtumia ei pääse yhtäkään syntymään", hän jatkaa.

Ajoneuvo kuvataan myös ns. DAMEGE CONTROL –kameralla, josta nähdään ajoneuvon kunto alueelle saapuessa ja poistuessa. Huonoissa sääolosuhteissa on mahdollista sattua mitä vain, esimerkiksi ajoneuvot voivat osua toisiinsa tai muuta vastaavaa. Myös yleiskuva alueelta auttaa parantamaan muistia, siitä mitä oikeasti tapahtui. Vastaavasti tarkempaa dataa esimerkiksi ajoneuvojen määristä ja ruuhka-ajoista saadaan raportointiohjelmiston avulla.

Kuvaraportointi

Palmian hälytyskeskus opastaa ongelmatilanteissa ja pystyy valvomaan reaaliaikaisesti mitä alueella tapahtuu sekä tarkastamaan tilanteita tallenteista 24/7.

Rekisteritunnistus tapahtuu myös ajoneuvon poistuessa alueelta. Tämän avulla saadaan tietoa, kuinka kauan aikaa käytetään alueella. Myös liian pitkä oleskelu alueella aiheuttaa hälytyksen, joka voi olla mahdollinen onnettomuus tilanne. Esimerkiksi kuljettaja on poistunut ajoneuvosta, liukastunut ja loukkaantunut eikä hän pääse itse hälyttämään apua.

”Kehitystyössä on huomioitu myös järjestelmän soveltuvuus useisiin muihinkin eri käyttötarkoituksiin, lumenvastaanottotoiminnan lisäksi. Järjestelmän periaatteet, ennakkorekisteröityminen, pääkäyttäjätoiminnot asiakkaalle, rekisteritunnus kulkutapahtumat, sallittukulku, automaattinen laskutus, damage control, yleisvalvonta, opastus, tiedottaminen ja raportointi. Näiden ominaisuuksien ympärille voi rakentaa mitä vain. Tämä on maailman toimivin järjestelmä,” sanoo Turvakolmio Pasi Tikkanen.

Lisätietoja;

Turvakolmio Group, Myyntipäällikkö Sami Pakarinen p. 0407329270, sami.pakarinen@turvakolmio.com